Dr Walter Scott, słynny psycholog i rektor Northwestern University, głosił: „O sukcesie lub niepowodzeniu decydują bardziej postawy (myśli) niż zdolności umysłowe”. Disraeli rozpatrywał sprawę z innej strony: „Karm swój umysł wielkimi 1 myślami – bohaterów czyni wiara w bohaterstwo”. Duchowny John William Teal ujmuje tę kwestię podobnie: „Stanowcza j MYŚL staje się ludzkim życiem. Najbliższy przyjaciel nie jest w stanie tak • ukształtować ludzkiego życia jak własne MYŚLI”. A oto, co powiedział na ten temat Isaac Taylor: „Nie rozwój, lecz i MYŚLENIE tworzy ludzkość”. Z kolei Johann Pestalozzi, szwajcarski nauczyciel, mawiał: „Wyłącznie j MYŚLENIE czyni prawdziwego człowieka. Wystarczy odjąć myślenie od ludz- • kiego życia… Co wówczas pozostanie?” A Konfucjusz: „Nauka bez MYŚLI to daremna praca”.
I jeszcze raz Emerson: „Żadne osiągnięcie, żadna współpraca i żadna nauka nie są w stanie zrekompensować braku wiary” (nacechowanej pewnością myśli). Nie sposób pominąć Henry’ego Forda: „Gdy MYŚLISZ, że potrafisz, łub gdy MYŚLISZ, że nie potrafisz – masz rację”.
Zgodnie z cytowanymi opiniami MYŚLI określają, kim człowiek jest i kim będzie, są źródłem siły osobowości i najważniejszym źródłem osiągania sukcesów. Bo, jak ujął to William Plumer – „MYŚLI nawet bardziej niż zewnętrzne działania ujawniają charakter człowieka”.
Do przytoczonych argumentów warto dodać jeszcze jeden – MYŚLI są w stanie obdarzyć człowieka darami szczęścia i przyjemności. Zacytujemy zatem coś ze starożytnych nauk Marka Aureliusza – „Szczęście w życiu zależy od jakości MYŚLI”.
